Visualisatie is een krachtig instrument om innovatie te stimuleren binnen jouw organisatie.
Door de huidige situatie heel duidelijk te schetsen zie je een groot deel van het probleem letterlijk voor je en
is de stap naar mogelijke oplossingen al voor een belangrijk deel gemaakt.
Het kan ook helpen bij het identificeren van nieuwe mogelijkheden voor automatisering,
digitalisering en technologische vooruitgang.
Hoe kan jij de kracht van visualisatie benutten en je organisatie naar een hoger plan tillen?
Een mooie visie vertalen naar concrete acties die daadwerkelijk bijdragen aan deze visie is geen eenvoudige opgave.
Vier factoren spelen hierbij een cruciale rol. Deze factoren beïnvloeden elkaar sterk.
Je hebt ze dus alle vier nodig om succesvol een visie om te zetten naar actie.
Stel jezelf eens de onderstaande vragen om duidelijk te krijgen waar je nog op kunt verbeteren.
Hoe scoort jouw organisatie op deze factoren?
Zijn de doelstellingen en visie van de organisatie duidelijk voor jou?
Heb je inzicht in hoe jouw individuele doelstellingen bijdragen aan de overkoepelende doelstellingen van de organisatie?
Hoe open zijn medewerkers binnen de organisatie voor veranderingen en nieuwe initiatieven?
Heerst er een cultuur van innovatie en continue verbetering binnen de organisatie?
Ervaar je dat de huidige processen en structuren efficiënt zijn voor het uitvoeren van jouw taken?
Zie je ruimte voor verbetering van processen en structuren binnen de organisatie?
Voel je je voldoende bekwaam om jouw taken uit te voeren binnen de organisatie?
Ervaar je dat jouw vaardigheden en kennis worden erkend en benut binnen de organisatie?
Wil je de reis naar continue procesverbetering voortzetten of juist versnellen?
Door te begrijpen en te identificeren in welke fase de organisatie zich momenteel bevindt is het mogelijk
om doelgerichte strategieën te ontwikkelen.
In welke fase zit jouw organisatie?
Fase 1 - Activiteit georiënteerd
In deze fase is de focus voornamelijk gericht op individuele taken en activiteiten binnen de organisatie.
Processen zijn vaak gefragmenteerd en er is weinig coördinatie tussen afdelingen.
Verbeteringen zijn ad hoc en worden op kleine schaal geïmplementeerd.
Fase 2 - Proces georiënteerd
Hier begint de organisatie processen als geheel te beschouwen,
met aandacht voor de stroom van activiteiten en de onderlinge relaties tussen verschillende taken.
Er worden standaard procedures en richtlijnen ontwikkeld om consistentie en efficiëntie te bevorderen.
Fase 3 - Systeem georiënteerd
In deze fase worden processen geïntegreerd in grotere systemen en technologieën,
zoals ERP-systemen en geautomatiseerde workflows.
De focus ligt op het optimaliseren van systemen en het gebruik van data-analyse om besluitvorming te verbeteren.
Fase 4 - Keten georiënteerd
De organisatie begint processen te bekijken binnen de context van de gehele waardeketen,
inclusief leveranciers en klanten.
Samenwerking en integratie met externe partners worden gestimuleerd om de algehele
efficiëntie en klanttevredenheid te verbeteren.
Fase 5 - Excelleren en transformeren
In deze laatste fase streeft dde organisatie naar continue verbetering en innovatie,
waarbij het zichzelf blijft uitdagen om te excelleren en te transformeren.
Er is een cultuur van leren en aanpassen, waarbij disruptieve veranderingen worden omarmd om concurrentievoordeel te behouden.